Menestystarinoita Ylä-Savosta

OLVI- Itsenäinen suomalainen vuodesta 1878

 

Onni_Gideon.jpg  Viides lokakuuta 1878 Iisalmen kauppalan majatalossa kokoonnutaan pohtimaan oluttehtaan perustamista. Paikalle saapuu kahdeksan kunnianarvoisaa iisalmelaista apteekkari Gustaf Ignatiuksen johdolla. Asiantuntijaksi on kutsuttu Kuopion Lahdentaan panimon isännöitsijä ja panimomestari William Gideon Åberg.

Tehtaalta myydään olutta ensimmäisen kerran 1880. Mietojen juomien suosion kasvaessa Iisalmen Oluttehdas Oy alkaa valmistaa myös sahtia ja simaa 1892, sekä vuonna 1906 limonaadia. 1925 perustetaan Kajaanin Kalja Oy. Markkinaraon avautuessa Iisalmen Oluttehdas Oy oli jo 1920 perustanut Kajaaniin myyntivaraston ja konttorin. Mietojen mallasjuomien ja virvoitusjuomien kysyntä myyntialueella oli niin kova että toiminnan painopiste oli jo siirtymässä Kajaaniin. 1932 Kajaanin Kaljan nimi muutetaan Oluttehdas Oiva Oy:ksi ja Iisalmen Oluttehdas Oy laitteineen vuokrataan uudelle yhtiölle. Oivalla aloitetaan III-oluen valmistus 15 vuoden tauon jälkeen.

1938 Oluttehdas Oiva Oy ja Iisalmen Oluttehdas Oy yhdistyvät Oiva-nimen alle. 1952 Tehtaan nimi muutetaan Olvi Oy:ksi. Nimi haluttiin alun perin lyhentää Oiva Oy:ksi, mutta Kauppa- ja teollisuusministeriö ei antanut lupaa. Kun helsinkiläinen oluttehdas Olvi Oy lopetti toimintansa, Oiva osti nimen ja logon omaan käyttöönsä. 1955 oluen uusi myyntialuejärjestely astuu voimaan.

Olvin päämyyntiartikkeli 1950-luvulla oli I-olut koska myyntialuejärjestely merkitsi sitä, että kullakin Oy Alkoholiliike Ab:n myymäläpaikkakunnalla pidettiin myytävänä yhden paikkakuntaa lähinnä olevan panimon olutta. Lisäksi A III- eli IV-oluen valmistus oli sallittua vain osalle panimoista ja 1950-luvulla Olvi sai panna vahvaa olutta vain vuonna 1955.

vanha tehdas.jpg  1955 Teollisuusneuvos E.W. Åberg ja hänen vaimonsa Hedwig Åberg perustavat Olvi-säätiön. Enemmistö Olvi Oyj:n osakkeista siirtyi Olvi-Säätiölle.

Vuonna 1961 Kaikki panimot saavat luvan valmistaa A-olutta. Myyntialuejärjestelmän säännöksien lievennyttyä Olvin tuotteiden menekki kasvaa. Panimoalan yrittäjäkunta pienenee ja Olvi keskittää markkinoiden laajentamispyrkimykset Etelä-Suomen suuriin kaupunkeihin ja suurasiakkaiden hankkimiseen.

Uusia virvoitusjuomia kehitetään, mutta 60-luvun alussa päätuotteena on edelleen I-olut. A-oluen myyntialuejärjestelmä lakkautetaan vuonna 1964. 1969 Keskioluen myyntipisteet lisääntyvät 1.1.1969, 800:sta 20 000:een. Olvi kehitti laajeneville markkinoille uudet keskioluet Kestin ja Kievarin. Keskioluesta tulee Olvin päämyyntiartikkeli.

1996 Olvi hankkii 15 prosentin osuuden AS Tartu Ölletehtaasta ja seuraavana vuonna se siirtyy kokonaan Olvin omistukseen yhdessä tytäryhtiö Saare Ölun kanssa. 1997 Olvi mullistaa olutkaupan tuomalla markkinoille Suomen ensimmäisen 6-pakin, aluksi OLVI III (tuolloin nimellä OLVI Special) tuotteelle.

1998 Olvin 120-vuotisjuhlan kunniaksi lanseerataan uusi olutmerkki Olvi CXX, joka roomalaisin numeroin tarkoittaa Olvi 120 vuotta. Lanseeraus on menestyksekäs, ylivoimaisesti menestynein olutlanseeraus Suomessa viimeisten 20 vuoden aikana. Samana vuonna Olvi listautuu pörssin päälistalle (aiemmin OTC-listalla vuodesta 1987) ja aloittaa "Älä ota sitä vakavasti" -mainoskampanjan, joka kestää aina vuoteen 2004 saakka, jolloin sen korvasi "Suomalainen seurapeli".

1999 Huhtikuussa Olvi hankkii enemmistöosuuden latvialaisesta A/S Cesu Alus -yhtiöstä ja syyskuussa vähemmistöosuuden liettualaisesta AB Ragutis -yhtiöstä. Olvi mullistaa siiderituoteryhmän lanseeraamalla maailman ensimmäisen light siiderin, FIZZ Light Perryn. Loppuvuonna lanseerataan Suomen ensimmäinen 12-pakki tietämättä, että sen jälkeen olutmarkkinat eivät enää koskaan ole entisensä. Aluksi 12-pakissa olevat tuotteet ovat mallia 3x4 pulloa (myöhemmin Olvi tuo ensimmäisenä Suomessa mallin 2x6 pulloa) ja tuotteet ovat CXX Millennium Edition sekä FIZZ Millennium Cider.

2000 Olvin omistusosuus nousee runsaaseen 50 prosenttiin AB Ragutis -yhtiöstä. AB Ragutisista tulee Olvin tytäryhtiö. Vuosi 2000 on Olville investointien vuosi; yhtiön bruttoinvestoinnit ovat 23,1 miljoonaa euroa. 2002 Olvista tulee ainoa itsenäisenä suomalaisena 1800-luvulta säilynyt panimo. Muuttunut kilpailutilanne otetaan Olvilla vastaan reippain mielin ja suomalaisuutta aletaan pikku hiljaa vahvistaa kilpailuetuna. Olvi säilyttää markkina-asemansa kotimaassa päätuoteryhmissään; oluissa, siidereissä ja kivennäisvesissä.

Baltian maissa Olvi-konsernin asema vahvistuu. Olvi lanseerasi vallalla ollutta retrobuumia hyödyntäen virvoitusjuomasarjan Honolulu ja Mombasa, jota jatkettiin vuonna 2003 Rio Grandella. Etiketit pohjasivat asettelultaan ja ideoiltaan Olvin omiin 1950- ja 1960-lukujen etiketteihin. Tuotteet myivät hyvin niissä pisteissä, joiden valikoimissa ne olivat ja niistä saatiin erinomaista hintaa. Niiden uutuudenviehätys kuitenkin karisi nopeasti ja sarja lopetettiin vuonna 2004.

Tehdas_2.jpg  2003 oli Olville juhlavuosi - panimoyhtiö täytti 125 vuotta. Juhlavuotta vietettiin työn ja mittavien tapahtumien merkeissä. Tasavallan Presidentti Tarja Halonen vieraili Olvilla tammikuussa ja Olvin liiketunnus uudistui. Tynnyrilogo eri muodoissaan on ollut Olvin liiketunnuksena vuodesta 1947 lähtien.

Juhlavuoden kunniaksi lanseerattiin Olvi Juhlaolut 125, joka oli alk. 6 % til. vahvuinen maukas erikoisolut Alkon ja ravintoloiden valikoimiin. Syksyllä lanseerattiin Palmu Lonkero, joka oli Alkon kallein lonkero. Palmun tarina kesti vuoteen 2007 saakka, jolloin se korvattiin A. Le Coq GIN Long Drinkillä.

Olvin tytäryhtiö AS A. Le Coq hankki omistukseensa virolaisen OÜ Finelin -yhtiön osakekannan. OÜ Finelin omistaa 100-prosenttisesti virolaisen juoma-alan yrityksen, AS Ösel Foodsin, joka on mehuja kivennäisvesiä ja vitaminoituja virvoitusjuomia valmistava juoma-alan yritys. 

Olvin rooli olutmarkkinoilla vahvistui vuonna 2004 kaikilla mittareilla mitattuna. Markkinaosuudet olivat nousussa, mainontaa muistettiin ja kuluttajien spontaanit mielikuvat OLVISTA vahvistuivat. OLVI kuuluu entistä vahvemmin kuluttajien harkintaryhmään. Samana vuonna pitkäaikainen toimitusjohtaja Markku Rönkkö siirtyi Atro Oyj:n palvelukseen ja elokuussa 2004 Olvilla aloitti uusi toimitusjohtaja Lasse Aho.

Vuonna 2008 Olvi-brändissä on voimaa. Markkinointi&Mainonta -lehden Taloustutkimuksella teettämä bränditutkimus (26.9.2008) kertoo, että Olvi on noussut kuluttajien eniten arvostamaksi olutmerkiksi. Edellisenä vuonna Olvin sijoittui hopealle.

2009 Olvi-konserni saavutti uudet ennätyksensä liikevaihdossa, myyntivolyymissa ja liikevoitossa. Konsernin markkina-asema säilyi hyvänä. Markkina-asema parantui jopa hieman oluissa, siidereissä ja lonkeroissa. Baltian ja Valko-Venäjän alueilla kvassin markkina-asema muodostui erittäin vahvaksi. Olvi-konserni saavutti uudet ennätyksensä myyntivolyymissa, liikevaihdossa ja liikevoitossa. Jokainen konsernin yksikkö paransi tulostaan edellisvuoteen verrattuna.

2010 oli Olville historiallinen ja poikkeuksellinen toimintavuosi. Olvi-konsernin liikevoitto ylitti ensimmäistä kertaa 30 miljoonan euron rajan. Emoyhtiö Olvi Oyj:n liikevoitto ylitti ensimmäistä kertaa 10 miljoonan euron rajan. Olvi-konsernin liikevaihto kasvoi +9,6 prosenttia 267,5 miljoonaan euroon, myyntivolyymit kasvoivat 12,6 prosenttia 472 miljoonaan litraan ja liikevoitto kasvoi 9,8 prosenttia 30,5 miljoonaan euroon.

2011 Olvi-konserni jatkoi kasvuaan saavuttaen uudet ennätyksensä myynnissä ja liikevaihdossa. Kaikki konsernin yksiköt paransivat suoriutumistaan edellisvuodesta. Konsernin myynti kasvoi 9,8 prosentilla 518 miljoonaan litraan ja liikevaihto kasvoi 6,6 prosentilla 285,5 miljoonaan euroon. Kotimaassa Olvi-olutbrändi arvioitiin Mainonta&Markkinointi -lehden toimesta Suomen arvostetuimmaksi olutbrändiksi 28.10.2011.

Lisätietoja:
http://www.olvi.fi